Hírek : Az alagút vége - leállhat a 4-es metró építése |
Az alagút vége - leállhat a 4-es metró építése
metros.hu 2007.03.11. 13:49
Leállhat a 4-es metró építése, mert az Európai Bizottság nem akarja több száz milliárd forinttal támogatni a beruházást. Az unió a metró újraszámolt, rossz gazdasági mutatói miatt nem lelkesedik a projektért. Sajtóhírek szerint Brüsszel legfeljebb 100-120 milliárd forinttal segítené az első szakasz megépítését, aminek a teljes költsége meghaladhatja a 400 milliárd forintot is. Ez azt jelenti, hogy az államnak és a fővárosnak mintegy 300 milliárd forintot kellene előteremtenie. Ez pedig a mai költségvetési helyzetben lehetetlen. Így aztán húsz éve alatt sem lesz metró.
Eddig már 200 milliárd forint értékű szerződést kötött a főváros a 4-es metró építésére. Ám a munka oroszlánrészére, az alagútfúrásra még várni kell. Az is előfordulhat, hogy az egészből nem lesz semmi. Az Európai Bizottság ugyanis nem lelkesedik az újra kalkulált, immáron csaknem 500 milliárd forintra duzzadt projektért.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, a BKV felügyelőbizottságának tagja szerint nem okozott meglepetést a brüsszeli hezitálás. Mint mondta, az egyesületnek 5 éve, 2002 óta az az álláspontja, hogy a 4-es metró elhibázott szakmai alapokon és terveken alapul. Éppen ezért ebben a formájában az unió támogatására biztosan nem érdemes. A civil szervezet szerint inkább a villamosközlekedést kellene fejleszteni és új hidakat építeni.
Eredetileg 2009-ben indult volna el az első szerelvény az Etele tér és a Keleti pályaudvar között. Ez már biztos, hogy csúszik. A beruházás azonban nincs veszélyben.
A fejlesztéspolitikai kormánybiztos a Híradónak elmondta, a főváros és a kormány közötti megállapodás ma is finanszírozza a metró eddigi beruházásait, tehát ez mindenképpen rendezi a helyzetet. Bajnai Gordon hozzátette: a fontos az, hogy a beruházás ne kerülhessen többe annál, amit eredetileg is rá akartak szánni.
Induláskor 340 milliárd forinttal számoltak, most csaknem másfélszer annyival. Az unió 100 milliárd forintot adna. A többi pénzt az önkormányzatnak kellene előteremtenie.
A Főpolgármesteri Hivatal közleményt adott ki. Ebben az olvasható, hogy jelenleg is folynak az egyesztetések Brüsszellel, hogy mekkora összeggel és milyen formában támogatja az unió a beruházást.
Az Európai Unió a 4-es metrót szükséges beruházásnak tartja. A támogatási szerződések megkötése hónapokat vehet igénybe, ám addig a metróberuházás a kormány és a főváros által elfogadott, törvényben rögzített feltételek alapján folytatódik - olvasható a közleményben
|