Hírek : A 4-es metró terve elhibázott |
A 4-es metró terve elhibázott
ESTE 2007.02.27. 18:29
De ennek nem mindenki örül - egy civil szervezet szerint az egész beruházás elhibázott - Az Este szerkesztői pedig nyilvánosan is meghívják Demszky Gábor főpolgármestert egy metróbeszélgetésre
A műsorvezető Baló György: Ma pörgős késő este van, jó estét kívánok, de olyan lassan és óvatosan pörgünk fel, mint Budapest több évtizedes útvonalában hovatovább erősen megkérdőjelezett álma, a 4-es metró. Hogy ez az álom nem kézzel foghatatlan, arról most már mindenki meggyőződhet, aki a Kálvin teret érinti és nemsokára még sokkal-sokkal többen is meggyőződhetnek róla, akik a Kálvin teret, ki tudja meddig, nem is érinthetik, mert lezárják. Fekete Norbert idő- és terepszemléje.
- R.: Mától a Pesten közlekedők is testközelből gyönyörködhetnek a lassan 40 éve készülő 4-es metró építési munkálataiban. Igaz, a Kálvin téren egyelőre nem sok jel utal arra, hogy itt egy új világ épülne. És lehet, hogy egy darabig nem is fog.
- Vitézy Dávid, szóvivő, Városi és Elővárosi Közekedési Egyesület: A szakma és a politika egyaránt homokba dugja a fejét, nem meri kimondani, hogy a 4-es metró elhibázott terveken alapszik, a számai nem valósak és egyszerűen a mai körülmények között nem tudjuk kifizetni.
- R.: A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője ezt a társaáguk által kidolgozott tanulmányra hivatkozva állítja, meg azt, hogy több politikus is elismerte már az építkezés hiábavalóságát, de nyilvánosan ezt senki nem meri bevállalni. A tanulmány szerzői újra számolták az 1996-ban elkészült megvalósíthatósági tanulmány értékeit, majd arra jutottak, hogy a már akkor elővarázsolt számok, úgymint utaslétszám, menetidő-rövidülés már akkor is hamisak voltak. Ma meg főleg nem állják meg a helyüket, hiszen a 7-es busz sávba terelésével a jelenlegi menetidő még rövidebb lett. Mivel a beruházást uniós pénzből kívánja megvalósítani a főváros, az Unió meg csak akkor ad pénzt, ha értelmes dolgokra költjük, így most a meglehetősen bizonytalan számokat kell Brüsszel torkán is lenyomni.
- V.D.: Ha nem tudjuk megindokolni az Európai Uniónak, hogy ez a beruházás a lehető legjobb, amit ebből a pénzből építeni lehet, márpedig nem fogjuk tudni megindokolni, mert hamis számokon nyugszik, akkor az Európai Unió nem fog adni rá annyi pénzt, amennyit szeretnénk, és akkor ez romba fogja dönteni a főváros és az állami költségvetést. Nagyon nagy a tét.
- R.: Vitézy Dávid szerint az az okoskodás is félrevezető, miszerint a megszüntetendő buszok és villamosok utasai átszállnának a metróra. A buszok kivonásával meg csökkenne a légszennyezés a belvárosban. Ezzel szemben az új földalatti nem érinti sem a Kossuth Lajos utcát, sem pedig a Ferenciek terét, így a 7-es buszt mindenképpen meg kéne hagyni. Ami sokkal praktikusabb is, pl. a Rákospalota felől érkezőknek, mert míg most nem kell átszállni, a metró megépülése esetén minimum két átszállással lehetne elérni a Ferenciek terét.
- V.D.: Ha meg is kapjuk az uniós pénzt, akkor is lesz egy igen nagy hányada, amit a fővárosnak és az államnak kéne hozzátennie, emellett, ha az uniós pénzekből épül a metró, akkor 2015-ig Budapesten más közlekedésfejlesztés nem lesz. Nem épül Aquincum-híd, nem épülnek villamosvonalak, nem történik meg a belváros forgalomcsillapítása, és számos más fejlesztésre nem fog forrás jutni.
- R.: Egy metró nem csinál világvárost, főleg, ha tényleg áldozatul esik minden egyéb fejlesztés a metró érdekében. Így pedig egyre romlani fog a közlekedés színvonala, az autósok meg kevésbé fognak koszos, lepukkadt járműveken zötykölődni, inkább a saját, kényelmes kocsijukban ülnek a dugóban. A civil szervezet szerint az építők már a Kálvin téren elkezdik leszoktatni az embereket a közösségi közlekedésről. Nemsokára ugyanis a Fehérvári úthoz hasonlóan itt is szünetel majd egy évig a villamos. A hab a tortán a Szabadság híd lezárása lesz.
- V.D.: Mi már a Bocskay úti lezárás óta mondjuk, hogy ahol csak lehet csökkenteni kéne a kellemetlenségeket, amiket ez a metróépítés okoz. Így valóban itt a Kálvin téren is meg lehetett volna oldani, hogy fenntartsák a villamosközlekedést.
- R.: Pedig az átkosban ment az ilyesmi, ez itt a Blaha Lujza téri állomás építése, láthatják a metró épül, a villamos meg közlekedik. Mindez a '60-as évek végén. Ez ma már úgy látszik nem megy. Szerettünk volna ellenérveket is megosztani önökkel, ám az építő cégnél azt mondták, ők nem kompetensek sem a határidő, sem pedig a finanszírozás kérdésében, kérdezzük a Városházát.
- Mv.: Próbálnánk. Az Este szerkesztői némi hiábavaló próbálkozás után ezúton nyilvánosan is meghívják Demszky Gábor főpolgármestert egy metróbeszélgetésre. Mikor főpolgármester úr?
|