Hírek : Milyen legyen az új metró? |
Milyen legyen az új metró?
Anonimusz 2007.01.26. 15:04
Hamarosan eldől, milyenek legyenek kívül-belül az új metrószerelvények, s akkor a jövő év elején megkezdődik a kocsiszekrények összeszerelése.
A franciaországi központú Alstom dizájnerei és a BKV szakértői jó ideje egyezkednek már, milyen is legyen pontosan az új metrószerelvények formaterve - tudtuk meg a gyártó cég illetékesétől. Az Alstom több változatot is készített már a belső színekre és formákra - a székek szövetmintájában például már megegyeztek -, s most úgy tűnik, hamarosan minden részletben meg tudnak állapodni a megrendelővel. A kocsiszekrény gyártását a jövő év elején megkezdik, ezt egyelőre nem hátráltatja a még függőben lévő kérdés, de a halogatásra már nincs idő.
Az már biztos, hogy az öszszesen 247 millió euróért vásárolt, a 2-es metró vonalára szánt 22 szerelvény - összesen 110 kocsi - és a majdani 4-es vonalra rendelt 22 vonat alapszíne ezüst lesz, és speciális légkondicionáló is működik majd rajta. Ez azt jelenti, hogy a vezetőfülke hőmérsékletét külön lehet szabályozni, az utastérben pedig úgynevezett befújásos technikával hűtik, illetve cserélik a levegőt.
A 2-es vonalra hagyományos, vezetővel működő, egyenként 100 méter hosszú szerelvényeket rendelt a BKV, a majdani 4-esen azonban a 80 méter hosszú vonatok teljesen automatikusan - vagyis emberi vezénylés nélkül - is képesek lesznek biztonsággal közlekedni.
Az első szerelvény még az év decemberében megkezdi a legfeljebb hat hónapos próbajáratot a francia Valencienes közelében. A tesztelés végére, 2008 májusára a szükséges finomítások és módosítások után a végleges változat is futószalagra kerül, s ettől kezdve az Alstom havonta két szerelvényt szállít a fővárosba. Az utolsó kocsik legkésőbb 2010 végére érkeznek Budapestre, s ekkor fizeti ki a BKV az úgynevezett jó teljesítési garanciára visszatartott összeget is, a teljes költség 10 százalékát.
A francia Alstom nemcsak metrókat, hanem villamosokat is gyárt, felsővezeték nélküli kivitelben is. A történelmi városkép védelme érdekében az utóbbi közlekedik Bordeaux-ban, ahol 48 évnyi villamos-mentesség után építették újjá a kötött pályás hálózatot. Három vonalat terveztek, az első, 22,5 kilométernyi viszonylatot, 47 megállóval 2004-ben adták át teljesen az utasoknak. Rá egy évre, 2005 szeptemberében helyezték forgalomba a következő, két és fél kilométeres szakaszt, jövőre pedig - 2008-ig - 43,7 kilométert, összesen 84 állomást adnak át az utasoknak. A szerelvények között van olyan, amelyik felsővezetékkel és szakaszonként anélkül is, lehúzott áramszedővel közlekedik.
|